Kvalitet gennem specialisering

Kend din kajakteknik

Udgivet d. 8. august 2018

Sommeren er over os, og det betyder også, at det er højtid for at komme ud på vandet - det er kajakvejr. Men er du opmærksom på, hvor mange og hvilke muskler der anvendes når du er på vandet med pagajen?

Vores ortopædkirurg Marianne Backer giver dig her et par gode råd til, hvordan du kan forebygge kajakskader, og hvad du skal gøre, hvis uheldet er ude.

Hvilke skader kan kajakroning forårsage?

De primære skader, der kan opstå når man ror kajak, er overbelastningsskader. De forekommer typisk i håndled, albuer, i skuldrene og i ryggen.

Den mest hyppige skade man som kajakroer får i skulderen, er irriteret slimsæk. Det skyldes, at slimsækken klemmes ved roning, fordi den hæver op. Professionelle kajakroere, som padler på højt niveau, kan opleve at få slid i skulderhøjdeleddet - også kaldet AC-leddet. I håndleddene er den mest almindelige skade seneskedehindebetændelse, mens albuerne kan få den lidelse man kalder tennisalbue.

Ryggen er hovedsageligt udsat for almindelige rygsmerter. Det er ikke fordi, at det er alvorlige skader, men man kan komme til at hænge i ryggen hvis man ikke er ordentligt trænet - både i teknik såvel som i muskelgrupperne.

Hvordan kan man forebygge skaderne?

Musklerne omkring dine skulderblade skal være stærke, da det er disse små muskelgrupper du bruger, hver eneste gang du tager et tag med pagajen. Derfor er det vigtigt, at du styrker dine skulderblade, så de er stærke og udholdende, for at forebygge skulderskader. Dertil er er det vigtigt at have en god grundform - og særligt en stærk core, for at forebygge overbelastning på rygsøjlen og de omkringliggende muskler.

Næsten alle typer rygskader kan forebygges ved, at man får undervisning i, hvordan man ror kajak så man gør det korrekt. Ved kajakroning sker der et fint samspil mellem skulderblad og overarm i skulderleddet, som skal styres præcist ved rette teknik. Det er også vigtigt, at man starter langsomt op, og "ikke går ud og ror to timer den første dag" anbefaler Marianne Backer.

Man skal have teknikken i orden, og sørge for at have et langsomt tempo de første par måneder samt at holde pauser jævnligt. Selvom det kan være skønt at komme ud på vandet på daglig basis, er det vigtigt, at man også holder restitutionsdage - altså dage, hvor man slet ikke ror kajak eller bruger de samme muskelgrupper på anden vis.

Hvad gør jeg, hvis jeg har fået en skade?

Har du fået en overbelastningsskade, er der ikke andet at gøre end helt at holde pause til smerterne er ophørt. Er smerterne ikke i bedring efter et par uger, skal du søge læge. Her vil lægen i mange tilfælde henvise dig til en fysioterapeut.

Kontakt os for tidsbestilling

Du er velkommen til at ringe til os på 43 43 92 92,
eller skrive til os via nedenstående formular for tidsbestilling:





Vi bruger cookies til at give dig den bedst mulige kundeoplevelse. Hvis du fortsætter, betyder det, at du er enig i, at cookies bruges.