Kvalitet gennem specialisering

Gode råd inden skiferien

Udgivet d. 9. februar 2022

Vi nærmer os højsæsonen for skiferier, og mange danskere kan igen se frem til at få ski under fødderne, efter et par år hvor mange har været hjemme. Den store begejstring for at vende tilbage til den aktive ferieform, kan dog hurtigt ende med ømme muskler, dårlige led og korsbåndsskader. Fysioterapeut på Gildhøj Privathospital, Reimer Skov Hansen, ansvarlig overlæge, Micael Haugegaard, og speciallæge i ortopædkirurgi, Marianne Backer, giver her gode råd og anbefalinger til, hvordan man kan minimere risikoen for skader på skiferien.

Forberedelse inden skiferien

Den mest optimale forberedelse forud for skiferien bør starte adskillige måneder før afrejse. Har man alligevel ikke trænet op som planlagt, er der stadig et par ting man kan gøre. "Du kan ikke nå at træne dig op til skiferien på en uge eller to, men du kan stadig lave et par øvelser, der har en gavnlig effekt inden afrejse"forklarer fysioterapeut, Reimer, inden han uddyber:

En god øvelse er at gå i squat med albuerne foran knæene, som om du står på ski. Hold stillingen i 30 sekunder - og træn op til du kan holde positionen i et minut eller mere. Lav øvelsen tre til fire gange med kort pause mellem hvert sæt. Balancetræning er desuden et godt supplement til øvelsen, hvor man eksempelvis kan stå på et ben, samtidig med man læner sig fremover med strakt overkrop og armene ude til siden. Det giver både styrke og balance.

Kør efter forholdene - med det rette udstyr

Det rigtige udstyr spiller en vigtig rolle på skiferien. Fysioterapeut, Reimer Skov Hansen, anbefaler at man anskaffer sig nogle gode skibriller, der passer til vejret og som har den rette UV-beskyttelse og farve på linsen. Derudover bør man selvfølgelig altid køre med hjelm, ligesom man skal køre efter forholdende. Speciallæge i ortopædkirurgi, Marianne Backer, der tidligere har arbejdet på en skiklinik i USA, fortæller at dårlig sigtbarhed og tung sne ofte er skyld i skader, fordi man ikke sætter farten ned, når forholdene ikke er optimale.

Hold pauser undervejs

Et af de vigtigste råd til de mange skientusiaster, er at huske at holde pauser. Pauserne skal altid tages ude til siden eller helt væk fra pisterne, så man ikke risikerer at blive kørt ned. Det er vigtigt at holde pauser i løbet af dagen og sørg altid for at være veludhvilet, når du møder op på pisten. Man bør desuden være ekstra forsigtig i år, hvor mange har holdt længere pause fra skiaktiviterne end de plejer, udtaler Marianne Backer. At pauserne er vigtige, er overlæge Micael Haugegaard helt enig i: "Særligt efter tre til fire dage på ski bør man overveje at holde en restitutionsdag, hvor man helt eller delvist dropper skiaktiviteterne", udtaler Micael. Har man ømhed eller småskader, er det meget vigtig at lytte til sin krop. Hold heller en hviledag, så du kan køre videre de andre dage på ferien, supplerer Marianne Backer.

Pas på - også når du kører langsomt

De fleste skiskader sker i lav fart, hvor ca. to trejdjedel består af vridskader i knæ eller skulder. Mange af disse skader opstår ved at bindingerne sættes for stramt, så skiene sidder fast og ikke udløses. Det betyder, at knæenen fortsætter i forskellige retninger. På Gildhøj oplever vi rigtig mange menisk- og korssbåndsskader, der er opstået på den måde, forklarer både Marianne Backer og Micael Haugegaard. Et god trick til at tjekke om bindingen er sat korrekt, er at forsøge at sparke bindningen op ved at sparke skiene ned i sneen, inden du står på pisten første gang. Sidder skiene fast, er det nok et tegn på, at bindningen er sat for stramt.

Hvis du bliver skadet på skiferien, anbefales det at blive tilset af en læge hurtigst muligt. På Gildhøj Privathospital er vi specialister i ortopædkirurgi, og vi er eksperter i at udrede og behandle skiskader. Du er altid velkommen til at kontakte os her eller på tlf. 43439292, hvis du er kommet til skade på skiferien eller har andre spørgsmål.

Læs mere om de mest hyppige skiskader her










Kontakt os for tidsbestilling

Du er velkommen til at ringe til os på 43 43 92 92,
eller skrive til os via nedenstående formular for tidsbestilling:





Vi bruger cookies til at give dig den bedst mulige kundeoplevelse. Hvis du fortsætter, betyder det, at du er enig i, at cookies bruges.